Optimaal gebruikmaken van mensen die enthousiast zijn over wat jij aanbiedt: dat is affiliate marketing, kort door de bocht. Wat is affiliate marketing? Waarom hebben we weerstand tegen affiliate marketing? Hoe haal je zoveel mogelijk uit affiliate marketing op een manier die bij jou past? Daarover ging ik in gesprek met Muriël Versluis.

Muriël Versluis is de eigenaresse van - nu nog -SalesDIVA waar ik onlangs een seminar heb gevolgd. Na nadere kennismaking heeft Muriël mij gevraagd om via affiliate marketing haar volgende event aan te bevelen bij mensen waarvan ik denk dat die er veel aan kunnen hebben. Omdat ik het een mooi principe vindt en aan het onderzoeken ben of ik het ook in kan zetten voor 2e spoorcoach een goede reden om met Muriël uit te diepen op welke manieren affiliate marketing ingezet kan worden.

Wat is affiliate marketing?

Terug naar de basis: de betekenis van affiliate marketing. Eigenlijk is affiliate marketing niets meer dan een krachtige manier om tevreden klanten te belonen voor het werven van nieuwe klanten. Het is een marketingstrategie gericht op prestatie. Bij affiliate marketing werkt een bedrijf samen met mensen, affiliates, die producten of diensten van het bedrijf promoten.

Een affiliate krijgt hiervoor een beloning, meestal gaat dit in de vorm van een commissie: een bedrag per nieuwe klant die zij aanhaken. Affiliate marketing draait om samenwerking en wederzijds voordeel. Als bedrijf vergroot je je bereik en daarmee je verkoop. De affiliate krijgt hiervoor een vergoeding.

Welke rol spelen affiliates?

In de sales en marketingstrategie van een bedrijf kunnen affiliates een belangrijke positie innemen, volgens Muriël Versluis. Ze is beter bekend als de SalesDIVA – nog een paar maanden de naam van haar bedrijf - en in gesprek met haar leerde ik meer over de rol van affiliates. Je kiest een affiliate namelijk niet zomaar. In de keuze voor een affiliate moet je integer zijn en elkaar wat gunnen.

Muriël: “Iemand die enthousiast is over je product of dienst, moet als affiliate iets meer moeite willen doen." Je wil dat een affiliate je spontaan aanbeveelt aan anderen, maar je wil daarnaast dat deze nadenkt over wie jouw expertise of dienst nog meer nodig kan hebben. Dit vereist aandacht en toewijding.”

Case 1 - een succesvolle boeklancering

Affiliate marketing kan op verschillende manieren gebruikt worden. Muriël heeft verschillende voorbeelden, zoals een succesvolle boeklancering waarbij ze gebruik maakte van affiliate marketing. Van tevoren selecteerde Muriël zorgvuldig welke mensen ze als affiliate wilde vragen. Ze legde hierbij de nadruk op persoonlijke contacten en mensen met toegevoegde waarde voor de doelgroep van het boek.

De affiliates zorgden voor aanzienlijk meer omzet van het boek en hogere conversieratio’s  op verdere samenwerkingen. Waarom? Doordat de aanbevelingen van affiliates als erg betrouwbaar werden gezien.

Case 2 - seminars promoten met warme leads

Maar affiliate marketing kan op meer dingen toegepast worden. Zo ook als promotie van seminars. De kracht van affiliates ligt in hun vermogen om te zorgen voor warme leads: nabije contacten die ze kunnen aanhaken. Dit resulteert in hoge conversies: mond-tot-mondreclame maakt dat mensen vanaf de start meer betrokken zijn.

De affiliates krijgen hiervoor een gerichte beloning, bijvoorbeeld per bezoekers van een seminar. Dit zorgt voor effectieve promotie, waarmee affiliates een verschil kunnen maken in marketingcampagnes.

Hoe pas je affiliate marketing succesvol toe?

Voor affiliate marketing bestaan verschillende strategieën, afhankelijk van het product of de dienst die je ermee wil promoten. Muriël geeft tips die helpen bij het succesvol inzetten van affiliate marketing:

  1. Bepaal een duidelijk doel. Het belangrijkste is dat je weet waarvoor je affiliates wil inzetten. Het moet geen wildgroei worden. Affiliates hebben een duidelijke opdracht nodig, zodat ze daadwerkelijk bijdragen aan jouw doel.

  2. Selecteer de juiste partners. Niet iedereen is geschikt als affiliate voor jou. Zoek mensen die passen bij de waarden en doelen van je bedrijf. Dit zorgt voor goede contacten. En het maakt promotie van je product of dienst authentiek en geloofwaardig.

  3. Bied een goede beloning. Affiliates promoten jouw bedrijf niet voor niets. Zorg er dan ook voor dat de beloning die je hen geeft, aantrekkelijk is. Het moet in verhouding staan tot de inspanning die de affiliates leveren. Dit kan verschillen van een commissie per aangehaakte klant tot exclusieve toegang tot een van je producten of diensten.

  4. Communiceer duidelijk. De doodsteek voor affiliate marketing is miscommunicatie. Let er dus op dat je transparant en duidelijk communiceert met je affiliates. Leg helder uit wat je van hen verwacht. En welke ondersteuning je hen biedt om succesvol te zijn als affiliate. Zo voorkom je discussies op een later moment.

  5. Houd het resultaat bij. Affiliates inzetten moet resultaat opleveren. Het is belangrijk om dit te monitoren. Houd nauwlettend in de gaten wat affiliate marketing voor jou oplevert. Zo kun je je strategie ook optimaliseren als dat nodig is. En maak je je campagnes steeds effectiever met een hogere tevredenheid van de affiliates waarmee je samenwerkt.

Wat zijn de voordelen van affiliate marketing?

Als je affiliate marketing op de juiste manier gebruikt, kun je er grote voordelen uithalen. Zoals:

  • Meer bereik en zichtbaarheid. Affiliates spreken een breder publiek aan dan je eigen netwerk. Mensen die je normaal niet zou bereiken, kunnen aanhaken via een affiliate.

  • Minder kosten. Affiliate marketing is gericht op prestatie: je betaalt alleen voor wat daadwerkelijk resultaat oplevert. Hiermee bespaar je op jouw marketingkosten.

  • Meer vertrouwen en geloofwaardigheid. Als je goede affiliates kiest die betrouwbaar zijn, versterkt dit de geloofwaardigheid van je bedrijf. Hiermee kun je meer potentiële klanten overtuigen om jouw product of dienst te kopen.

  • Meer flexibiliteit. Affiliate marketing is afgestemd op jouw situatie. Het hoeft geen doorlopende, afgebakende campagne te zijn. Het is eenvoudig toe te passen én aan te passen aan specifieke behoeften van je bedrijf.

Affiliate marketing: niet altijd zaligmakend

Elke marketingstrategie heeft uitdagingen, of nadelen. Dat is voor affiliate marketing niet anders. Zo kan het bijvoorbeeld lastig zijn om de juiste partners te vinden. En om hen te motiveren om zich voor jouw bedrijf in te zetten. Daarbij kan het veel tijd en inspanning vragen om affiliate marketing voor jouw product of dienst succesvol op te zetten. Toch is dit beperkt, omdat affiliate marketing zich vaak terugbetaald in verhouding met de moeite die je erin steekt.

De kracht van persoonlijke contacten

Voor Muriël is één ding heel duidelijk: affiliate marketing werkt niet zonder het opbouwen van waardevolle, persoonlijke contacten. Zelf heeft ze een zorgvuldig netwerk van mensen om zich heen verzameld die haar en haar producten  en diensten steunen. Deze mensen zijn niet alleen klanten, maar ook ambassadeurs van haar merk. Dit netwerk speelt een cruciale rol in haar affiliate strategie.

Ze legt uit: “Ik heb eerst gekeken naar waar ik voor sta en wie ik ben als ondernemer.” Vervolgens is ze gaan onderzoeken wie bij haar past en wie ze leuk vindt. “Dit heeft geleid tot hele leuke gesprekken en waardevolle contacten die mijn producten met liefde promoten.”

Wederzijds voordeel - alles in evenwicht

Als je die goede contacten verzameld hebt, dan is het van belang om te zorgen voor evenwicht. Muriël benadrukt dat affiliate marketing niet alleen gaat om het belonen van affiliates, maar ook om het creëren van wederzijdse voordelen. Ze stelt dat het belangrijk is om te kijken hoe je je affiliates kunt helpen en wat je voor hen kunt doen in ruil voor hun inspanningen. Dit kan gaan om geld, maar soms verblijd je een affiliate meer met deelname aan hun projecten of evenementen.

Dit herken ik in de praktijk. Het is niet alleen belangrijk om affiliates te belonen met een geldbedrag, maar ook om hen te ondersteunen en te helpen waar je kan. Dit kan variëren van het geven van advies tot het promoten van hun producten of diensten. Het draait allemaal om het opbouwen van een sterke, wederzijdse relatie.

Weerstand tegen affiliate marketing

Zoals niet iedereen enthousiast is over marketing in zijn geheel, zo is ook niet iedereen enthousiast over affiliate marketing. Muriël had zelf aanvankelijk ook weerstand tegen deze strategie, vanwege de negatieve associaties bij het begrip. “Ik had een negatieve associatie bij affiliate marketing, omdat ik alleen maar voorbeelden had gezien van mensen die elkaar opblazen en weinig social proof hadden."

Maar toen ze erover na ging  denken, realiseerde Muriël zich dat ze het haar eigen kon maken. “Ik kon het ook op een manier doen die bij mij past.” Iets waar ik volledig achtersta: affiliate marketing moet je inzetten, zodat het past bij je eigen waarde en normen. Het is essentieel om authentiek te blijven en alleen samen te werken met mensen die je echt vertrouwt.

Affiliate marketing bij 2e spoorcoaching

Ik had beloofd ook toe te lichten hoe affiliate marketing bruikbaar is in de wereld van 2e spoorcoaching en re-integratie. Dat doe ik graag aan de hand van mijn eigen ervaring. Affiliate marketing wordt vaak ingezet om omzet of verkoop te verhogen. Maar voor mij is het ook een manier om alle mensen die enthousiast zijn over de producten van 2e spoorcoach en die anderen daarop wijzen en onze diensten aanbevelen daar ook voor te belonen. 

2e spoorcoach krijgt al veel spontane testimonials. Dit zijn positieve ervaringen van klanten die je op verschillende manieren kan delen. Ze vergroten de geloofwaardigheid van je product of dienst, bijvoorbeeld van je werk als 2e spoorcoach. En je kunt potentiële klanten ermee overtuigen om een aankoop te doen. Met positieve ervaringen bereik je een breder publiek en je kunt door het inzetten van affiliates de enthousiastelingen belonen. Dat past goed bij mijn motto ‘Wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen’.

Waardevolle samenwerkingen zijn krachtig

Kortom, affiliate marketing is niet zomaar iets. Het vergt een afweging van je persoonlijke normen en waarden. En je hebt er waardevolle contacten voor nodig om mee samen te werken. Maar als je het op de juiste manier inzet, kun je je zichtbaarheid en geloofwaardigheid ermee vergroten. En heeft het ook nog een positief effect op je verkoop en omzet.

De kern van sterke affiliate marketing is integriteit en transparantie. Door te focussen op wederzijdse voordelen, kun je affiliate marketing succesvol inzetten. Als je affiliate marketing nog niet overwogen hebt, is het misschien tijd om dat wel te gaan doen. Het kan een belangrijke sleutel tot succes zijn.

Wil jij een dag AAN je bedrijf werken i.p.v. IN je bedrijf? 

6-Figure Sales Seminar van Muriël Versluis

💛 Wil jij ook een dag AAN je bedrijf werken in plaats van IN je bedrijf? Jij kunt erbij zijn op de volgende 6-Figure Sales Seminar op 27 september van Muriël Versluis.

Het is een geheel verzorgde dag van 09:00 tot 18:00 uur waarna je met veel nieuwe kennis en frisse inzichten naar huis gaat.

Voor slechts €297,- excl. btw ben jij erbij.

Inschrijven doe je hier

Dit wil je niet missen toch 😉

Live 1-daagse kennistraining
2e spoorcoach

Succesvolle 2e spoortrajecten worden begeleidt door coaches vol energie, overtuigd van eigen kunnen, met een volle rugzak coachingskills, gedegen vakinhoudelijke kennis én met het juiste beeld van het werkveld te werk gaan. Want zelfverzekerde en vakinhoudelijk sterke 2e spoorcoaches leveren eigenlijk altijd goede trajecten.

Schrijf je in voor de 1-daagse kennistraining 2e spoorcoach in Utrecht of Arnhem

Alle info en datums vind je op de website: Klik hier voor alle informatie

Podcast voor 2e spoorcoaches

Elke aflevering in gesprek met een andere interessante expert op het gebied van 2e spoor en re-integratie.

Klik op de groene button om te luisteren!


Eliane van Beukering

Eliane van Beukering

Over de auteur

Eliane van Beukering, auteur van het boek 'In 10 Stappen een Succesvol 2e Spoorcoach' en oprichter van 2espoorcoach.nl, is een bevlogen kennisdeler in het werkveld van 2e spoorcoaching.

Met een scherp oog voor beroepsontwikkeling, zet zij zich sterk in om het imago van tweede spoorcoaching positiever te maken. Ze deelt haar kennis om de perceptie te veranderen en leidt daarnaast tweede spoorcoaches op, zodat haar vakgenoten met meer kennis en zelfvertrouwen aan hun beroep uitoefenen.

Haar inspanningen omvatten zowel het delen van inzichten als het persoonlijk coachen van professionals.

Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Nieuw boek voor jouw coachees

Een 2e spoortraject
Dit wil je erover weten!

>